Menu główne

Czego szukasz?

    IKE - Indywidualne Konto Emerytalne

    Zbuduj prywatną emeryturę odkładając pieniądze na IKE z funduszami w Polsce.

    Sprawdź

    IKZE - Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego

    Z IKZE pieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Odkładasz pieniądze na przyszłość i co roku zmniejszasz swój PIT. I pożytecznie. I przyjemnie.

    Sprawdź
    Artykuły

    Artykuł

    Nowe zasady podatkowe

    Dowiedz się, jak rozliczyć po nowemu podatek od zysków kapitałowych ze swoich inwestycji w fundusze.

    Przeczytaj
    Artykuły

    Artykuł

    Nowe limity IKE i IKZE w 2025 r.

    Dowiedz się ile wynoszą limity wpłat na IKE i IKZE w 2025 roku.

    Przeczytaj
    • Aneksy do umów PPE

      Przewodnik po zmianach w ustawie o PPE i aneksowaniu umów

      W 2022 i 2023 roku zmieniły się przepisy ustawy o pracowniczych programach emerytalnych (PPE). 

      Na tej stronie wyjaśniamy, co Państwo jako pracodawca powinni zrobić, aby dopełnić obowiązku, który wynika z nowych przepisów.

      Aby ułatwić komunikację między nami, na tej stronie używamy zwrotów „Państwo” oraz „my”.

      • Gdy piszemy „Państwo” – mamy na myśli każdego pracodawcę, który prowadzi PPE dla swoich pracowników wspólnie z nami i ma obowiązek podpisać aneks oraz zgłosić go w rejestrze PPE.
      • Gdy piszemy „My” – mamy na myśli Goldman Sachs TFI, czyli instytucję, która zarządza PPE dla Państwa pracowników. 
         

      Co zmiana przepisów oznacza dla Państwa

      Zmiana przepisów ustawy o PPE oznacza to, że muszą Państwo:

      • podpisać aneksy do umów PPE oraz
      • zarejestrować te zmiany terminowo w rejestrze PPE, który prowadzi Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).


      Mają Państwo na to czas do 31 grudnia 2026 roku. Prosimy, aby nie odkładali Państwo tego obowiązku na ostatnią chwilę.

      To Państwa odpowiedzialność, aby terminowo zarejestrować zmiany w rejestrze KNF i uniknąć nieprawidłowości w prowadzeniu PPE.
       

      Szczegółowy wykaz zmian w ustawie o PPE znajdą Państwo w komunikacie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).


      Zmiany zapisów umów PPE dotyczą wszystkich pracodawców w Polsce, którzy prowadzą PPE. Dlatego prosimy, aby już teraz rozpoczęli Państwo prace nad przygotowaniem dokumentów.  Dzięki temu zachowają Państwo termin, który ustalił ustawodawca, i unikną nieprawidłowości w prowadzeniu PPE. 

      Co dla Państwa przygotowaliśmy

      Aneksy do umów PPE

      • Zawierają wszystkie zmiany wymagane ustawą. 
         
      • Napisaliśmy je od nowa, w nowym stylu. Zastosowaliśmy w nich także zasady prostego języka, ponieważ chcemy, aby jego zapisy były czytelne, dostępne i zrozumiałe dla Państwa i Państwa pracowników. 

        Zasady prostego języka w komunikacji z klientami są szeroko promowane przez instytucje państwowe i organizacje pozarządowe jako element dbałości o prawa konsumentów. Analogicznie, stosowanie prostego języka w relacjach z pracownikami wpisuje się w ideę odpowiedzialnego pracodawcy, który dba o pracowników oraz stawia na otwartą i zrozumiałą komunikację.
         
      • Zawierają uatrakcyjnioną ofertę funduszy inwestycyjnych, z których mogą korzystać uczestnicy Państwa PPE. Obejmuje ona fundusze cyklu życia oraz rozwiązania lokalne i zagraniczne o różnym poziomie ryzyka. Dzięki temu, Państwa pracownicy mogą skorzystać z gotowego rozwiązania lub samodzielnie stworzyć zdywersyfikowany portfel inwestycyjny. 
         

      Przewodnik

      Wyjaśniamy, jak krok po kroku przygotować dokumenty do rejestracji zmian w rejestrze PPE. 

      Instrukcja, jak krok po kroku przygotować dokumenty do rejestracji

      Poniżej znajdą Państwo instrukcję, jakie dokumenty muszą Państwo przygotować, podpisać oraz przekazać do TFI, aby złożyć wniosek o rejestrację zmian w rejestrze PPE.

      KROK 1

      Przygotuj dokumenty, które potwierdzają wybór reprezentacji pracowników 
       


      • Jeśli działają u Państwa związki zawodowe, prosimy przygotować:

        • potwierdzenie umocowania reprezentacji związków zawodowych lub
        • oświadczenie pracodawcy o działających w spółce związkach zawodowych i ich reprezentacji
          Pobierz wzór oświadczenia
           

        Jeżeli w Państwa organizacji działają związki zawodowe (więcej niż jeden), reprezentację pracowników tworzą przedstawiciele wszystkich zakładowych organizacji związkowych. 

         


        Data dokumentu, w którym wskazane zostały osoby uprawnione do reprezentowania związków zawodowych, musi być wcześniejsza niż data zawarcia aneksu do umowy zakładowej.

      • Jeśli w Państwa organizacji nie działają związki zawodowe:

        • Najpierw muszą Państwo wyłonić reprezentację pracowników w trybie, który jest u Państwa przyjęty. 
        • Wybrana reprezentacja pracowników:
          • jest umocowana do działania przez 48 miesięcy od dnia, kiedy została wyłoniona,
          • musi być aktualna na dzień podpisania aneksu do umowy zakładowej. 
        • Jeżeli działa u Państwa reprezentacja pracowników, która ma staż dłuższy niż 48 miesięcy, muszą Państwo ponownie przeprowadzić wybory.
           

        Przygotowaliśmy dla Państwa wzory dokumentów związanych z wyborem reprezentacji pracowników. Mogą je Państwo dostosować do swoich potrzeb lub przeprowadzić wybory w zwyczajowy u Państwa sposób. 


        Przykładowe dokumenty:
        Szablon protokołu z wyboru reprezentacji pracowników
        Szablon regulaminu wyborów reprezentacji pracowników
         


        Data dokumentu, w którym wskazane zostały osoby uprawnione do reprezentowania związków zawodowych, musi być wcześniejsza niż data zawarcia aneksu do umowy zakładowej.

      Zachęcamy, aby przygotowali Państwo dwa egzemplarze dokumentu, który potwierdza umocowanie reprezentacji pracowników w Państwa organizacji – jeden egzemplarz do złożenia w KNF, a drugi egzemplarz do zachowania w Państwa wewnętrznej dokumentacji. 

      KROK 2

      Zawrzyj aneks do umowy zakładowej


      Przygotowaliśmy dla Państwa aneks do umowy zakładowej w formie tekstu jednolitego.

      Aneks zawiera wszystkie zmiany wymagane nowelizacją ustawy.


      Jak powinni Państwo wypełnić dokumenty

      1

      W treści aneksu do umowy prosimy podać:

      • Państwa dane oraz dane reprezentacji pracowników lub związków zawodowych,
      • datę zawarcia pierwszej umowy zakładowej.
         

      2

      W załączniku do umowy prosimy podać:

      • wysokość składki podstawowej,
      • kryterium stażu, który uprawnia pracowników do przystąpienia do PPE.


      Przy okazji aneksowania umowy zakładowej zachęcamy Państwa do przeglądu warunków PPE, które oferują Państwo swoim pracownikom, czyli:

      • kryterium stażu pracy i podstawy zatrudnienia, które uprawniają do przystąpienia, 
      • wysokości składki podstawowej.
         

      Zmiana tych warunków może jeszcze bardziej uatrakcyjnić PPE dla Państwa pracowników.
       Pobierz ulotkę o tym, co warto zmienić w umowie zakładowej 

      3

      Aneks do umowy zakładowej podpisują:

      • reprezentacja Państwa spółki - zgodnie z KRS i 
      • reprezentacja pracowników (przedstawiciele związków zawodowych lub wybrana reprezentacja pracowników).
         

      Ważne

      Wszyscy pracownicy, którzy zostali wybrani w ramach reprezentacji pracowników, muszą złożyć swoje podpisy pod umową zakładową. 


      Data zawarcia aneksu do umowy zakładowej nie może być późniejsza niż data zawarcia aneksu do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych. Może to być ta sama data lub wcześniejsza.

      4

      Dokument podpisują Państwo w 3 egzemplarzach:

      • jeden - dla Państwa,
      • drugi - dla reprezentacji pracowników,
      • trzeci – dla KNF.
         

      KROK 3

      Zawrzyj aneks do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych


      Przygotowaliśmy dla Państwa aneks do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych w formie tekstu jednolitego.

      Aneks zawiera wszystkie zmiany wymagane nowelizacją ustawy.

      1

      W treści aneksu do umowy prosimy uzupełnić:

      • Państwa dane,
      • datę zawarcia pierwszej umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych.
         

      2

      Aneks do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych podpisują:

      • reprezentacja Państwa spółki - zgodnie z KRS i
      • reprezentacja Goldman Sachs TFI - zgodnie z KRS.
         

      Aneksy do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych przesyłają Państwo do nas (Goldman Sachs TFI) do podpisu.

      3

      Dokument podpisują Państwo w 3 egzemplarzach:

      • jeden - dla Państwa,
      • drugi - dla TFI,
      • trzeci - dla KNF. 


      Prosimy, aby nie wpisywali Państwo daty zawarcia aneksu do umowy o wnoszenie składek do funduszy inwestycyjnych. Uzupełnimy tę datę po podpisaniu aneksu przez Goldman Sachs TFI.


      Gdy podpiszemy z Państwem aneks do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych i złożymy wniosek do KNF, odeślemy Państwu podpisany egzemplarz aneksu.

      KROK 4

      Zbierz dodatkową dokumentację


      Jeśli umowy Państwa w imieniu będą podpisywały osoby, które nie są wymienione w KRS prosimy dostarczyć:

      • pełnomocnictwo (na przykład dla dyrektora oddziału, innego pełnomocnika) – ponieważ muszą Państwo potwierdzić prawo tej osoby do podpisywania dokumentów w imieniu Państwa spółki.
         

      Dodatkowo prosimy dołączyć:

      KROK 5

      Udziel pełnomocnictwa TFI do reprezentowania pracodawcy przed KNF


      Prosimy, aby udzieli Państwo pełnomocnictwa dwóm naszym prawnikom, którzy w Państwa imieniu:

      • złożą wniosek o wpis zmian do rejestru PPE i
      • będą kontaktować się z KNF w przypadku zapytań.
         

      To będzie dla Państwa spore ułatwienie.

      Pobierz dokument

      Pełnomocnictwo podpisuje reprezentacja Państwa spółki zgodnie z KRS.


      Zachęcamy, aby przygotowali Państwo trzy egzemplarze dokumentu – jeden egzemplarz do złożenia w KNF, drugi egzemplarz dla TFI, trzeci egzemplarz do zachowania w Państwa wewnętrznej dokumentacji.

      KROK 6

      Zapłać za pełnomocnictwo


      Zapłać opłatę skarbową za pełnomocnictwo w kwocie 34 zł (17 zł za każdego pełnomocnika).

      Dane do wpłaty:

      • Numer rachunku do wpłaty: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
      • Odbiorca: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika
      • Tytuł przelewu: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo przy rejestracji PPE {nazwa pracodawcy} 


      Dołącz do dokumentów potwierdzenie opłaty skarbowej (potwierdzenie przelewu lub oryginał blankietu opłaty na poczcie).

      KROK 7

      Zapłać za wniosek


      Zapłać opłatę skarbową za wniosek o wpis zmian do rejestru PPE w kwocie 10 zł.

      Dane do wpłaty:

      • Numer rachunku do wpłaty: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
      • Odbiorca: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika
      • Tytuł przelewu: Opłata skarbowa za zmiany w rejestrze PPE {nazwa pracodawcy} 


      Dołącz do dokumentów potwierdzenie opłaty skarbowej (potwierdzenie przelewu lub oryginał blankietu opłaty na poczcie).

      KROK 8

      Wyślij dokumenty


      Prosimy, aby wysłali Państwo dokumenty na adres:

      Goldman Sachs TFI S.A. 
      Plac Europejski 1
      00-844 Warszawa
      z dopiskiem “PPE”.

       



      Checklista

      Co powinna zawierać Państwa przesyłka

       

      1. Dokumenty potwierdzające wybór reprezentacji pracowników, związków zawodowych lub oświadczenie pracodawcy o związkach zawodowych  

      2. Jeden egzemplarz aneksu do umowy zakładowej

      3. Trzy egzemplarze aneksu do umowy o wnoszenie składek pracowników do funduszy inwestycyjnych (bez uzupełnionej daty, do podpisu przez Goldman Sachs TFI)

      4. Dodatkowe dokumenty (jeśli dotyczą) – na przykład Pełnomocnictwo do reprezentowania Państwa spółki, jeśli umowy w imieniu pracodawcy podpisuje osoba, która nie jest wymieniona w Państwa KRS

      5. KRS Pracodawcy 

      6. Dwa egzemplarze pełnomocnictwa do reprezentowania Pracodawcy przed KNF

      7. Potwierdzenie opłaty skarbowej za pełnomocnictwa 34 zł

      8. Potwierdzenie opłaty skarbowej za wniosek 10 zł
       

      Wszystkie dokumenty muszą być w oryginalne lub kopii poświadczonej notarialnie za zgodność z oryginałem.

       

       

      KROK 9

      Przygotowujemy i składamy wniosek do KNF


      Działamy jako Państwa pełnomocnik. W Państwa imieniu przygotowujemy i składamy wniosek do KNF.

      Najczęściej zadawane pytania

      Zadaj pytanie

      Jeśli nie znaleźli Państwo odpowiedzi na swoje pytania, prosimy do nas napisać.